Résumé / Abstract
Il est difficile d’imaginer une fiction répondant plus à la notion de « rétrotopie » que la trilogie Retour vers le futur. Il s’agit dans les différents épisodes de revenir vers une époque fantasmée (celle des années 1950 dans les volets 1 et 2 ; celle de la fin du XIXe siècle dans le volet 3), afin de régler les diverses régressions – au sens de Bauman – de la société américaine des années 1980. Cette portée rétrotopique est néanmoins modulée par la dimension uchronique de la série, puisqu’il s’agit toujours de changer le cours de l’histoire au profit de la famille McFly. D’un côté, les alternatives temporelles permettent à la saga de s’inscrire dans l’idéologie reaganienne des années 1980 qui vise à revitaliser le présent en puisant dans l’idéal passéiste des années 1950. En changeant le cours des événements Marty ne crée certes pas un monde meilleur, mais il améliore la condition sociale de sa famille, passant du camp des vaincus humiliés à celui des vainqueurs. D’un autre côté, les passés filmés sont explicitement montrés comme des fantasmes cinématographiques, si bien que chaque époque traversée est déjà une sorte d’uchronie, dans la mesure où elle est consciemment la reconstruction d’un passé historique médiatisé par le cinéma. Cet article se propose d’étudier la manière dont la saga crée une uchronie régressive, sur un plan à la fois idéologique et formel, inspirée autant par l’ambition de faire renaître un temps disparu que par une nostalgie du présent.
The regressive uchrony of the Back to the Future trilogy
It’s hard to imagine a work of fiction more in keeping with the notion of « retrotopia » than the Back to the Future trilogy. In the various episodes, the aim is to return to a fantasized era (the 1950s in parts 1 and 2; the late 19th century in part 3), in order to address the various regressions — in Bauman’s sense — of American society in the 1980s. This retrotopic scope is nonetheless modulated by the series’ uchronic dimension, since the aim is always to change the course of history for the benefit of the McFly family. On the one hand, temporal alternatives allow the saga to fit in with the Reaganite ideology of the 1980s, which aims to revitalize the present by drawing on the backward-looking ideals of the 1950s. By changing the course of events, Marty doesn’t create a better world, but he does improve his family’s social status, moving from the humiliated vanquished to the victors. On the other hand, the filmed pasts are explicitly shown as cinematic fantasies, so that each era traversed is already a kind of uchrony, insofar as it is consciously the reconstruction of a historical past mediated by cinema. This article examines the way in which the saga creates a regressive uchrony, both ideologically and formally, inspired as much by the ambition to revive a vanished time as by a nostalgia for the present.
The regressive uchrony of the Back to the Future trilogy
It’s hard to imagine a work of fiction more in keeping with the notion of « retrotopia » than the Back to the Future trilogy. In the various episodes, the aim is to return to a fantasized era (the 1950s in parts 1 and 2; the late 19th century in part 3), in order to address the various regressions — in Bauman’s sense — of American society in the 1980s. This retrotopic scope is nonetheless modulated by the series’ uchronic dimension, since the aim is always to change the course of history for the benefit of the McFly family. On the one hand, temporal alternatives allow the saga to fit in with the Reaganite ideology of the 1980s, which aims to revitalize the present by drawing on the backward-looking ideals of the 1950s. By changing the course of events, Marty doesn’t create a better world, but he does improve his family’s social status, moving from the humiliated vanquished to the victors. On the other hand, the filmed pasts are explicitly shown as cinematic fantasies, so that each era traversed is already a kind of uchrony, insofar as it is consciously the reconstruction of a historical past mediated by cinema. This article examines the way in which the saga creates a regressive uchrony, both ideologically and formally, inspired as much by the ambition to revive a vanished time as by a nostalgia for the present.
Citer
Robin Hopquin, « L’uchronie régressive de la trilogie Retour vers le futur » (n° 3 | 2024), dans Pagaille, n°3, « Rétrotopies ou l’idéalisation du passé », 2024, p.128–137. Url : https://revue-pagaille.fr/2024–3‑hopquin/