Résumé/Abstract
Monuments littéraires du genre science-fictionnel, L’Invention de Morel (1940) et les Chroniques martiennes (1950) actualisent la topique spectrale d’après un prisme technologique, en explorant ses liens avec la nostalgie, au sein d’une époque hantée par la catastrophe. Après avoir souligné les continuités avec le récit fantastique dans le traitement du motif de la spectralité, nous verrons comment l’artefact technologique modifie les modalités d’une rencontre des personnages avec un passé fantasmé et artificiellement recréé. Incarnée dans une personne ou déployée dans un espace artificiel, l’image du passé, impossible à atteindre, revêt des significations ambivalentes au sein des récits étudiés. L’article analyse les ambiguïtés du traitement littéraire de ces manifestations spectrales, dont le charme qu’elles exercent sur les personnages n’exclut pas un péril. Il interroge également la résonance contemporaine de cette spéculation science-fictionnelle.
« The past in the future : spectral variations in Adolfo Bioy Casares’ The Invention of Morel and Ray Bradbury’s Martian Chronicles »
Considered literary monuments of the science fiction genre, The Invention of Morel (1940) and The Martian Chronicles(1950) update the topical figure of the ghost through atechnological prism, exploring its links with nostalgia in a time haunted by catastrophe. After underlining the continuities of the treatment of the ghost figure with past fantasy narratives, we will see how the technological artifact modifies the modalities of the characters’ encounter with a fantasized, artificially recreated past. Whether it is embodied in a person or deployed in an artificial space, the unattainable image of the past takes on ambivalent meanings in the narratives studied. The article analyzes the ambiguities of the literary treatment of these spectral manifestations, as they both criticize their inherent peril and highlight their charming potential. It also questions the relevance of science-fictional speculation for contemporary readers.
« The past in the future : spectral variations in Adolfo Bioy Casares’ The Invention of Morel and Ray Bradbury’s Martian Chronicles »
Considered literary monuments of the science fiction genre, The Invention of Morel (1940) and The Martian Chronicles(1950) update the topical figure of the ghost through atechnological prism, exploring its links with nostalgia in a time haunted by catastrophe. After underlining the continuities of the treatment of the ghost figure with past fantasy narratives, we will see how the technological artifact modifies the modalities of the characters’ encounter with a fantasized, artificially recreated past. Whether it is embodied in a person or deployed in an artificial space, the unattainable image of the past takes on ambivalent meanings in the narratives studied. The article analyzes the ambiguities of the literary treatment of these spectral manifestations, as they both criticize their inherent peril and highlight their charming potential. It also questions the relevance of science-fictional speculation for contemporary readers.
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Citer
Antoine Ducoux, « Le passé dans le futur : variations spectrales dans L’Invention de Morel d’Adolfo Bioy Casares et Chroniques martiennes de Ray Bradbury », dans Pagaille, n°3, « Rétrotopies ou l’idéalisation du passé », 2024, p. 118–127. Url : https://revue-pagaille.fr/2024–3‑ducoux/