Résumé/Abstract
Cet article revient sur la tentation de la rétrotopie dans Rouge impératrice de Léonora Miano et Black Panther de Ryan Coogler. Ces deux œuvres décrivent des utopies africaines orientées vers le passé et empreintes d’une forte nostalgie de l’unité et l’isolationnisme de la tribu. Ces entités fictives sont pourtant contestées de l’intérieur par des groupes minoritaires plus orientés vers la mixité et l’ouverture à l’autre. Porteurs de projets de société alternatifs, ils remettent aussi en cause l’obsession d’un passé précolonial mythifié dans l’édification d’utopies africaines.
The omnipresence of nostalgia and tribe in Rouge impératrice by Léonora Miano and Black Panther by Ryan Coogler
This article looks back at the temptation of retrotopia in Léonora Miano’s Rouge impératrice and Ryan Coogler’s Black Panther. These two works depict African utopias oriented towards the past and imbued with a strong nostalgia for the unity and isolationism of the tribe. Yet these fictional entities are challenged from within by minority groups more oriented towards diversity and openness to others. As the bearers of alternative social projects, they are also challenging the obsession with a mythologized pre-colonial past in the construction of African utopias.
The omnipresence of nostalgia and tribe in Rouge impératrice by Léonora Miano and Black Panther by Ryan Coogler
This article looks back at the temptation of retrotopia in Léonora Miano’s Rouge impératrice and Ryan Coogler’s Black Panther. These two works depict African utopias oriented towards the past and imbued with a strong nostalgia for the unity and isolationism of the tribe. Yet these fictional entities are challenged from within by minority groups more oriented towards diversity and openness to others. As the bearers of alternative social projects, they are also challenging the obsession with a mythologized pre-colonial past in the construction of African utopias.
Citer
Khadr Hamza, « L’omniprésence de la nostalgie et de la tribu dans Rouge impératrice de Léonora Miano et Black Panther de Ryan Coogler », dans Pagaille, n°3, « Rétrotopies ou l’idéalisation du passé », 2024, p.139–145. Url : https://revue-pagaille.fr/2024–3‑hamza/