Résumé/Abstract
Le paradis des Assassins – issu d’une légende médiévale – est exploité par de nombreux écrivains modernes, qui font de cet espace édénique une rétrotopie, un lieu situé dans un passé idéalisé. Leur fascination nostalgique se double d’un désir d’exotisme, puisque ces auteurs – souvent occidentaux – localisent cet espace dans un Orient fantasmatique. Néanmoins, sous leur plume, cette utopie spatialement et temporellement éloignée se transforme fréquemment en dystopie sanglante suscitant chez ces écrivains des sentiments ambivalents. Cet article commence par présenter les origines historiques et légendaires de ce mystérieux paradis oriental avant d’étudier trois textes d’auteurs modernes faisant resurgir ce pays de Cocagne ambigu dans des circonstances historiques très différentes : Le Club des hachichins de Théophile Gautier dans le cadre d’expérimentations littéraires de stupéfiants au milieu du XIX e siècle, Alamut de Vladmir Bartol dénonçant le fascisme, le nazisme et le stalinisme dans les années 30 et enfin une interview de Philippe Sollers au sujet du djihadisme contemporain. Il s’agit alors d’interroger les effets rhétoriques et poétiques de l’utilisation de cette légende orientale médiévale à travers des textes génériquement distincts témoignant de la diversité des réécritures, ainsi que de plusieurs stades significatifs de l’évolution moderne du mythe et de différentes stratégies de la mobilisation de cette rétrotopie. Pourquoi, dans des contextes variés, ces écrivains recréent-ils un Ailleurs mythique et ancien – à la fois attirant et hostile – pour parler de faits contemporains ?.
« The Assassins’ paradise: between retrotopia, utopia and dystopia »
The Assassins’ paradise – based on a medieval legend – is used by many modern writers who transform it into a retrotopia, that is, an Edenic space set in an idealized past. Their nostalgic fascination is intertwined with their desire for exoticism as these authors – often Westerners – locate this space in a fantastical Orient. This utopia however frequently turns into a bloody dystopia, provoking ambivalent feelings in these writers. After delineating the historical and legendary origins of this mysterious oriental paradise, this article will focus on three modern texts that resurrect this ambiguous Pays de Cocagne in various historical and political contexts: Théophile Gautier’s Le Club des hachichins, that offers a literary experiment with drugs in the mid-19th century, Vladmir Bartol’s Alamut, denouncing Fascism, Nazism and Stalinism in the 1930s, and an interview with Philippe Sollers on contemporary jihadism. This article aims at exploring the rhetorical and poetic effects of the use of this medieval oriental legend in texts of different genres. The analysis of a wide scope of diverse rewritings will allows to illustrate both the different strategies linked to the mobilization of this retrotopia and as well as several significant stages in the modern evolution of the myth. Why, in different contexts, do these writers recreate a mythical and ancient Elsewhere – both attractive and hostile – to speak of contemporary events?
« The Assassins’ paradise: between retrotopia, utopia and dystopia »
The Assassins’ paradise – based on a medieval legend – is used by many modern writers who transform it into a retrotopia, that is, an Edenic space set in an idealized past. Their nostalgic fascination is intertwined with their desire for exoticism as these authors – often Westerners – locate this space in a fantastical Orient. This utopia however frequently turns into a bloody dystopia, provoking ambivalent feelings in these writers. After delineating the historical and legendary origins of this mysterious oriental paradise, this article will focus on three modern texts that resurrect this ambiguous Pays de Cocagne in various historical and political contexts: Théophile Gautier’s Le Club des hachichins, that offers a literary experiment with drugs in the mid-19th century, Vladmir Bartol’s Alamut, denouncing Fascism, Nazism and Stalinism in the 1930s, and an interview with Philippe Sollers on contemporary jihadism. This article aims at exploring the rhetorical and poetic effects of the use of this medieval oriental legend in texts of different genres. The analysis of a wide scope of diverse rewritings will allows to illustrate both the different strategies linked to the mobilization of this retrotopia and as well as several significant stages in the modern evolution of the myth. Why, in different contexts, do these writers recreate a mythical and ancient Elsewhere – both attractive and hostile – to speak of contemporary events?
Citer
Aurélien Berset, « Le paradis des Assassins : entre rétrotopie, utopie et dystopie », dans Pagaille, n°3, « Rétrotopies ou l’idéalisation du passé », 2024, p. 99–106. Url : https://revue-pagaille.fr/2024–3‑berset/