Résumé / Abstract
Avec cet article, nous nous proposons d’approfondir les limites – historiques, chronologiques, et surtout politiques – de la rétrotopie telle qu’elle a été théorisée par Zygmunt Bauman en abordant cette notion sous le prisme de deux utopies féministes : The Blazing World (1666) de Margaret Cavendish, considéré comme la première utopie féminine de la tradition occidentale, et Les Guérillères(1969) de Monique Wittig, texte hybride mais souvent étudié sous l’angle utopique. L’analyse des éléments métalittéraires présents dans les deux récits nous permettra de nous pencher sur la manière dont les topoi du masculin légués par la tradition (la guerre, le pouvoir, le sexe, le savoir) peuvent être en même temps critiqués et réappropriés par des sujets se percevant comme exclues de ce même héritage. La comparaison de deux ouvrages de langue et d’époque aussi différentes nous obligera à allier la lecture de près à la réflexion sur la manière dont les genres (littéraires et sociaux) se fixent, évoluent et sont transmis au fil des siècles, ainsi qu’aux visions du monde qu’ils véhiculent.
Feminist retrotopia in Margaret Cavendish’s The Blazing World and Monique Wittig’s Les Guérillères »
This article aims to explore the historical, chronological and, above all, political limits of retrotopia as it has been theorised by Zygmunt Bauman, by examining this concept through the prism of two feminist utopias: Margaret Cavendish’s The Blazing World (1666), which is regarded as the first female utopia of the Western tradition, and Monique Wittig’s Les Guérillères (1969), a hybrid text that is often studied from the utopian angle. An analysis of the metaliterary elements to be found in the two texts will enable us to address the way in which the topoi of masculinity bequeathed by tradition (war, power, sex, knowledge) can be simultaneously criticised and reappropriated by women who see themselves as excluded from this same heritage. Comparing two works from such different languages and periods will require us to combine close reading with reflection on the way in which genres (both literary and social) are established, evolve and are conveyed over the centuries, as well as the visions of the world they express.
Feminist retrotopia in Margaret Cavendish’s The Blazing World and Monique Wittig’s Les Guérillères »
This article aims to explore the historical, chronological and, above all, political limits of retrotopia as it has been theorised by Zygmunt Bauman, by examining this concept through the prism of two feminist utopias: Margaret Cavendish’s The Blazing World (1666), which is regarded as the first female utopia of the Western tradition, and Monique Wittig’s Les Guérillères (1969), a hybrid text that is often studied from the utopian angle. An analysis of the metaliterary elements to be found in the two texts will enable us to address the way in which the topoi of masculinity bequeathed by tradition (war, power, sex, knowledge) can be simultaneously criticised and reappropriated by women who see themselves as excluded from this same heritage. Comparing two works from such different languages and periods will require us to combine close reading with reflection on the way in which genres (both literary and social) are established, evolve and are conveyed over the centuries, as well as the visions of the world they express.
Citer
Mathilde Manara, « Rétrotopie féministe dans The Blazing World de Margareth Cavendish et Les Guérillères de Monique Wittig » (n° 3 | 2024), dans Pagaille, n°3, « Rétrotopies ou l’idéalisation du passé », 2024, p. 86–98. Url : https://revue-pagaille.fr/2024–3‑manara/