Résumé / Abstract
Dans England, England, Julian Barnes crée une rétrotopie fictive pour questionner les politiques nationalistes du Royaume-Uni contemporain : le parc à thème éponyme concentre tous les clichés de la politique de l’heritage tory, et fonctionne comme un simulacre géant qui finit par supplanter l’Angleterre réelle. À l’inverse, dans Les État et empires du Lotissement Grand Siècle , c’est la fictionnalisation d’un espace réel, Lésigny, par Fanny Taillandier, qui permet de l’exhiber comme une rétrotopie en acte, pour interroger les fondements politiques conservateurs et coercitifs des cités pavillonnaires. Dans les deux romans, les écrits de Debord et de Baudrillard sur le Spectacle et le simulacre nourrissent la pensée des auteurs sur ces espaces faux mais heuristiques : dans l’oscillation de ceux-ci entre hétérotopie, utopie et rétrotopie semble se jouer une pensée critique proprement fictionnelle de la représentation contemporaine des classes moyennes et des logiques illibérales des lieux qui leurs sont associés. Parallèlement, leur critique du simulacre fait la part du faux manipulatoire et de la fiction heuristique, de la crédulité et de la croyance. La poétique rétrotopique s’y fait ainsi défense des pouvoirs critiques et politiques de la fiction.
Retrotopias, heterotopias and utopias: the politics of simulacra in Julian Barnes and Fanny Taillandier
In his book England, England, Julian Barnes forges a fictional retrotopia to question nationalistic politics within contemporary UK: his eponymous theme park gathers all the clichés of tory heritage politics, and functions as a giant simulacrum that ends up replacing the real England. Conversely, in Les État et empires du Lotissement Grand Siècle, Fanny Taillandier fictionalizes a real place, Lésigny, to reveal it as an actual retrotopia, and thus showcases the conservative and coercive foundations of suburban private housing development. In both novels, Baudrillard’s and Debord’s works on Spectacle and simulacrum inform the authors’ elaboration of those false but heuristic spaces: in their oscillation between heterotopia, utopia and retrotopia resides a specifically fictional critique of mainstream contemporary representations of the middle classes, and of the illiberal politics inherent to the places they are commonly associated with. Simultaneously, their demystification of the simulacrum enables them to distinguish between the misleading fake and the enlightening fiction, and credulity and belief. Their retrotopical poetics thus functions as a defense of the political and analytical powers of fiction.
Retrotopias, heterotopias and utopias: the politics of simulacra in Julian Barnes and Fanny Taillandier
In his book England, England, Julian Barnes forges a fictional retrotopia to question nationalistic politics within contemporary UK: his eponymous theme park gathers all the clichés of tory heritage politics, and functions as a giant simulacrum that ends up replacing the real England. Conversely, in Les État et empires du Lotissement Grand Siècle, Fanny Taillandier fictionalizes a real place, Lésigny, to reveal it as an actual retrotopia, and thus showcases the conservative and coercive foundations of suburban private housing development. In both novels, Baudrillard’s and Debord’s works on Spectacle and simulacrum inform the authors’ elaboration of those false but heuristic spaces: in their oscillation between heterotopia, utopia and retrotopia resides a specifically fictional critique of mainstream contemporary representations of the middle classes, and of the illiberal politics inherent to the places they are commonly associated with. Simultaneously, their demystification of the simulacrum enables them to distinguish between the misleading fake and the enlightening fiction, and credulity and belief. Their retrotopical poetics thus functions as a defense of the political and analytical powers of fiction.
Citer
Loïse Lelevé, « Rétrotopies, hétérotopies et utopies: politiques du simulacre chez Julian Barnes et Fanny Taillandier », dans Pagaille, n°3, « Rétrotopies ou l’idéalisation du passé », 2024, p. 27–37. Url : https://revue-pagaille.fr/2024–3‑leleve/